tiistai 30. huhtikuuta 2013

Vesiliittymä


Viime syksynä jo kommentoin vesiliittymäbyrokratiaa ja putkiaivoisuutta. Tässä lisää.

Maanrakennustöiden vuoksi - ja onneksi - piti selvittää myös vesiliittymäasiaa.

Olisi pitänyt ehkä aloittaa selvittäminen paljon aiemmin. Katsotaan nyt.

Kaivurimies halusi tietää, koska vesilaitos haluaa/pystyy tarkalleen kytkeä putkemme kaupungin verkkoihin.
Jo aiemmin olin proxynä saanut kysyä, tekevätkö kaikki samalla kertaa vai erillsinä keikkoina. Onneksi sentään halusivat tehdä samalla kertaa vesijohdon, hulevesi- ja jätevesiviemäreiden liittämiset.

Selvisi, että meidän pitää tehdä uudet sopimukset vesijohdoista.

Olin jo viime vuonna tehnyt sopimuksen, jotta saamme suljettua vanhan talon vesijohdon.
Nyt kun liitoskohta muuttuu, tarvitaan uusi sopimus.

Uusi sopimus tulee automaattisesit postissa hyväksyttäväksi. Hienoa! automatiikka on hyväksi.

Automatiikka edellyttää, että uudet KVV-piirrokset on leimattu rakennusvalvonnassa, josta ne sitten 'valuvat' HSY:lle, joka ne tarkastettuaan totee, että tähän tarvitaan sopimus ja laittaa sopimuksen tulemaan... Noniin, tähänhän se pysähtyi.

Meillä oli - syystä tai toisesta - talon 1 LVI-kuvat vielä vähän kesken huhtikuun puolivälissä.
No, yksi syy oli se, että havaitsimme, että niihin olikin virheellisesti piirretty 2 liittymää eli
molemmilla taloille omansa. Olimme sopineet ja suunnitelleet, että tulee vain 1 yhteinen liittymä.

No, suunnittelija kävi kivasti pikaisesti leimauttamassa kuvat ja vei suoraan vesilaitokselle,
jottei kuluisi turhia päiviä postin kulkua odotellessa. Olin samana päivänä soittanut HSY:n vesiliittymien käsittelyyn ja pyytänyt, että soittavat minulle, kun ovat saaneet sopimukset valmisteltua, niin tulen allekirjoittamaan.

Kun soittoa ei kuulunut, soitin itse ja selivisi, että paperit on lähetetty pari päivää aiemmin.
Selvisi myös, että ovat lähettäneet (jostain syystä) vanhaan osoitteeseen, jossa emme asu enää.
No, onneksi sentään onnistui sopiminen, että käyn seuraavana aamuna paikan päällä allekirjoittamassa 'uudet' sopimuspaperit.

Allekirjoitus sujui hyvin ja samalla sain tehdä liittymistyöpyynnön, tai mikälie lomake, jolla tilataan halutut työt.

Sama juttu siis kuin sähkölaitoksella: sopimus erikseen, työn tilaus erikseen. Molemmat siis manuaalisesti, aivan eri tasolla kuin SÄHKÖlaitoksella, jolla oli SÄHKÖiset lomakkeet.
Onneksi nämä paperit olivat sentään kuivia! (ja puhtaita)

Riittikö tämä? No ei.
Vesilaitoksella pitää sitten erikseen soittaa sihteerille, joka sitten kysyy mestarilta sitä,
milloin tuon työn voisi oikeasti tehdä. Kun koko päivän soittelin annettuun numeroon, niin se vain soitteli jonotusmusiikkia.

Ei ihme, että julkisen hallinnon sanotaan kärsivän tuottavuusvajeesta, kun normaalin yrityksen 3. tärkeimmän prosessin (uusasiakashankinta) läpimeno on pitkä sarja manuaalisia toimenpiteitä, joiden suorittamisesta vastaa yksin asiakas.

Teleyrityksessäkin tajuttiin jo 20v sitten, että ei saa enää puhua tilaajista vaan asiakkaista ja alettiin muuttamaan toimintaa.

Ainiin tuottavuudesta vielä, HSY:n tietotekniikka ei toimi. Järjestelmät ovat huonoja.
Joka kerta, kun olen liittymäasoista asioinut heidän kanssaan, niin henkilöt ovat kommentoineet 1) täytyy katsoa monesta järjestelmästä tietoja, ennenkuin voi vastata edes yhteen kysymykseen 2) järjestelmät ovat hitaita ja tässä menee pari minuuttia odotellessa.. 3) järjestelmät eivät toimi.
Kun olin allekirjoittamassa sopimusta, niin minua pyydettiin ensin odottamaan n puoli tuntia, jotta järjestelmä saadaan toimimaan ja sopimus tulostettua.

Jos esimerkiksi puhelinliittymän (siis nykyaikaisen matkapuhelinliittymän) samainen olisi tällaisen työn takana, en tiedä millainen haloo tulisi. No, kiinteän puhelinliittymän saaminen onkin sitten taas lähellä vesilaitostasoa, mutta palataan siihen tuonnempana.


1 kommentti:

  1. Täällä myös mielenkiintoinen vesiliittymäkertomus:

    http://talo-rautio.talopaketti.fi/2013/11/14/vesilaitos-paivitysta/

    Hirvittää jo ihan rakentamisen suunnittelu!

    VastaaPoista