tiistai 16. lokakuuta 2012

Välittäjät

Rakennusprojektin vuoksi vanha asuntomme on myynnissä ja muutamme vuokralle.

Vaikka juniorimme on moneen kertaan todennut, että lottovoiton saa, kun vain ilmoittaa haluavansa sellaisen, niin rahoituksen vuoksi täytyy tehdä tämä tyypillinen järjestely.

Myymme asuntomme itse, koska kokemus on osoittanut, että välittäjät myyvät asuntoa papereissa olevien tietojen pohjalta, eivät osaa kertoa alueesta tai itse asunnon toimivuudesta ja monasti käyttäjän kannalta oleellisista erityisesti positiivisista yksityiskohdista. Esim sitä, miksi asunnossamme on jokaisessa makuuhuoneessa sähköpistorasiat  3 kulmassa ja ATK-kaapelointi 2 kulmassa.. tai miten terassi on perustettu (tätäkin on muutama kävijä jo kysynyt). Asunto on lähestulkoon uusi ja olemme asuneet siinä rakentamisesta lähtien, kaikki pöytäkirjat ovat saatavilla ja yhtiötä on hoidettu hyvin. Rakentajan 10-vuotisvakuutus on voimassa. Ei siis piileviä riskejä, joiden kannalta välittäjä kannattaisi ottaa.
Edellisen 2 asunnon kanssa suuri toimisto etukäteen lupasi, että "meidän kortistoista löytyy kymmeniä asunnonetsijöitä, jotka kaipaavat juuri tällaista", mutta ei vaan lupaukset realisoituneet tarjouksiksi.
Eli emme nähneet mitään lisäarvoa, jolla välittäjän käyttöä olisi voinut perustella.

Ilmoituksessamme sanotaan selkeästi, että "ei välittäjille".


Mitä tämä tarkoittaa? No, välittäjille se näyttää tarkoittavan, että silti voi markkinoida omia palveluitaan, kun kerran on potentiaalinen asiakas, jolla on tarve myydä. Välittäjä myy vain itseään.

Välittäjille kerrottakoon, että myös "ilmaisen" markkinointi on markkinointia.
Ensimmäisten viikkojen aikana puhelin soi ja tekstareita paukkui niin, että aina äänen kuullessani olin innoissani: nyt siellä on innokas asunnonostaja. No, ei ihan aina ollut.

Ensimmäisellä viikolla tuli 2 soittoa, 2 tekstaria ja yksi maili välittäjiltä. Yksikin perusteli, että hän tuntee alueen, koska on asunut 10 kilometrin päässä koko ikänsä (ei koskaan alueella) ja tehnyt 20v siellä 10km:n päässä välitystä. Kun kysyin, missä ruokakaupassa kannattaisi täältä käydä, hän ei osannut vastata.

Yhdeltäkin välittäjältä tuli päivässä n. 10 samansisältöistä tekstiviestiä, vaikka n. 5:n jälkeen vastasin kohteliaasti viesti ilmoittamalla suoramarkkinointikiellon. Ilmeisesti siellä automaatti vain jauhoi. Jos olisi jauhanut vielä seuraavana päivänä, olisin soittanut ko. toimiston viralliseen numeroon.

Osa sähköpostiviesteistä oli kieliopin ja tekstisisällön perusteella ala-arvoisia.
Yhdeltäkin tunnetulta toimistolta sain viestin, joka vaikutti personoidulta ja mietityltä, mutta tarkemmalla lukemisella paljastui copy-pasteksi. Välittäjä perusteli itseään mm. sillä, että tuntee parhaiten Töölön alueen.
Mainiota, mutta Töölöön kestää täältä bussilla puoli tuntia.

Välittäjät eivät välitä asiakkaasta tai asiakkaan toiveesta.

jk: Tämä on tietoinen kärjistys, näitä "lukutaidottomia" välittäjiä on vain ehkä n. 10-20 tämän kokemuksen perusteella, mutta he jättävät niin karmaisevan kuvan koko ammattikunnasta, että syystäkin koko ammattikunnan maine tuntuu perustellulta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti